Naar de hoofdinhoud

Ik kan de Ponto-import niet uitvoeren, omdat de saldo's in OpenVME en in Ponto niet overeenkomen.

Meer dan 2 weken geleden bijgewerkt

Je krijgt de melding "Het saldo van de rekening in OpenVME komt niet overeen met Ponto. ..." , wat nu?

Wanneer je deze melding te zien krijgt, betekent dit dat het banksaldo dat OpenVME berekent, niet overeenkomt met het saldo dat via Ponto wordt opgehaald. De import van bankafschriften wordt dan geblokkeerd om fouten te vermijden.

Er zijn 2 mogelijke oorzaken:

Optie 1: fout in de afschriften vóór de importdatum

Als de beginbalans of de ingevoerde afschriften niet overeenkomen met de werkelijkheid, kan het saldo in OpenVME fout lopen.​

  • Is dit je eerste boekjaar in OpenVME? Controleer en corrigeer dit in de beginbalans.

  • In andere gevallen kan het nodig zijn het financieel beheer te resetten en de gegevens opnieuw correct in te voeren.​

Optie 2: extra afschriften in OpenVME die niet in Ponto staan

Ponto importeert altijd alle ontbrekende afschriften vanaf de importdatum. Ontbrekende afschriften worden dus automatisch aangevuld.
Het probleem kan ontstaan wanneer er in OpenVME manueel afschriften zijn toegevoegd die niet bestaan in Ponto. Deze zorgen voor een foutief saldo.

❗ Bij de import voegt Ponto alle nieuwe bankafschriften toe vanaf de gekozen periode. Voor die periode worden geen dubbele bankafschriften aangemaakt.

Hoe los je dit op?

  1. Ga naar Financieel beheer > Overzicht en klik op de betrokken bankrekening.

  2. Vergelijk alle verrichtingen in OpenVME met je bankuittreksels en/of Ponto.

  3. Controleer of:

  4. Pas de extra bankafschriften aan (verwijder of voeg ze toe) of pas het openingssaldo van de rekening aan.


Gebruik je nog de Codabox-koppeling en krijg je deze melding: Het coda startbedrag (€xxxx op xx/xx/20xx - uitreksel #x) komt niet overeen met het saldo op de bankrekening(€xxx,xx)?, dan kun je ook bovenstaande werkwijze gebruiken om dit op te lossen.

Was dit een antwoord op uw vraag?