Naar de hoofdinhoud

Hoe werkt de kostenverdeling na een verkoop in OpenVME?

Op deze pagina tonen we hoe je na een verkoop openstaande kosten correct verdeelt tussen vorige en nieuwe eigenaars.

Meer dan een week geleden bijgewerkt

Wanneer een kavel binnen je VME verkocht wordt, is het belangrijk dat de kosten correct verdeeld worden tussen de oude en de nieuwe eigenaar. In OpenVME kan je dit eenvoudig instellen zodat elke eigenaar enkel betaalt voor de periode waarin deze effectief eigenaar was.

Verkoop registreren

Ga naar Mede-eigendom > Kavels en klik op Kavel Verkoop naast de kavel in kwestie.

Zodra de verkoop is geregistreerd, zal OpenVME automatisch de kosten van dat boekjaar proportioneel verdelen over de twee eigenaars.

Automatische pro rata-verdeling

Bij een geregistreerde verkoop wordt de kostenverdeling van het lopende boekjaar automatisch berekend volgens het aantal dagen dat elke persoon eigenaar was.

✍️ Voorbeeld:

Vindt de verkoop plaats op 15 juni, dan worden de kosten als volgt verdeeld:

  • De eerste eigenaar betaalt voor 165 dagen (1 januari t.e.m. 14 juni).

  • De nieuwe eigenaar betaalt voor 200 dagen (15 juni t.e.m. 31 december).

Deze verdeling wordt ook duidelijk weergegeven in de afrekening.

Kosten per factuur verdelen: pro rata of op datum

Wil je per factuur zelf bepalen hoe de kosten verdeeld worden? Dat is mogelijk zodra we een extra functionaliteit voor je activeren. Stuur ons hiervoor dus zeker een bericht.

Na activatie krijg je bij elke factuur een extra veld te zien waarin je kunt aangeven of de factuur:

  • Pro rata verdeeld wordt volgens het aantal dagen per eigenaar, of

  • Op datum volledig toegewezen wordt aan de persoon die eigenaar was op de factuurdatum.

Deze aanpak biedt je meer flexibiliteit bij het toewijzen van specifieke kosten.

❗ Ontbreekt dit veld bij je facturen? Dan moeten wij deze functie nog inschakelen. Stuur ons gerust een bericht via [email protected] of via de chat in OpenVME.

Was dit een antwoord op uw vraag?