De eindafrekening van een VME is het financiële overzicht waarin alle inkomsten en uitgaven van het boekjaar worden samengevat en verdeeld onder de mede-eigenaars. Het geeft aan welk bedrag elke mede-eigenaar moet bijbetalen of terugkrijgt, gebaseerd op hun aandeel in de gemeenschappelijke kosten en lasten.
Doorheen het boekjaar kan elke mede-eigenaar hun voorlopige afrekening raadplegen, zodat eigenaars individueel kunnen opvolgen hoe de uitgaven zich verhouden tot hun voorschotten.
Een afrekening bestaat uit:
Een overzicht per eigenaar
Een overzicht per kavel
Een overzicht per verdeelsleutel
Een overzicht van de voorschotten van het werkkapitaal
Een overzicht van de facturen voor het werkkapitaal
Met de eindafrekening worden de ingeboekte facturen en kosten via de overeenkomstige verdeelsleutel correct verdeeld onder de mede-eigenaars. In een ideaal scenario staat na betaling van de afrekening het werkkapitaal op 0 en heb je enkel nog je permanent werkkapitaal over.
❗ Wil je niet het volledige werkkapitaal terugstorten na de afrekening? Zet dan een bedrag op het permanent werkkapitaal. Zo behoud je een financiële buffer, bijvoorbeeld voor toekomstige kosten of volgens het bedrag dat afgesproken werd op de algemene vergadering.